Természetesen Miskolc!

2016.04.03. 14:02

Az elmúlt években nem volt jellemző egyik hazai közlekedési cégre sem, hogy jelentős mennyiségű új autóbuszt vettek volna állományba a helyi járatokra. Ezt a negatív trendet törte meg valamelyest Pécs az aranygaranciás Volvokkal 2015 nyarán, majd novemberben Kaposvár cserélte -kvázi zéró emissziós- oroszlánokra az addigra már igencsak kiöregedett flottáját. Az idei év első jelentősebb forgalomba helyezését a DAKK Zrt. hajtotta végre január elején a Scania Omnicitykkel, majd ezt követte márciusban az MVK Zrt.

DSC 6765

Miskolc egy jelentősebb, 75 darabos kontingenst szerzett be a "Bus of the Year 2015" címet birtokló MAN Lion's City CNG-ből. Így a közforgalmú flottájuk immár teljes egészében MAN gépészetes. A flottát jelenleg már csak Neoplan Centroliner, MAN SG263, SL223, NL223 és a Lion's City-k alkotják. Utóbbiak a Skodákhoz hasonló, zöld-fehér fényezést kaptak. Jelen állás szerint a hétvégi kocsikiadás -egy vonal híján- a 75 CNG-s buszra épül. Ezen felbuzdulva egy szombati napon készítettem is néhány képet az új kocsikról.

!ms

Nekem nagyon tetszik a dizájn, elég kontrasztos a fehér és ez az élénkzöld. Mondjuk a buszok baloldala számomra picit "csupasznak" hat.

!ms1

Szombat délelőtt talán a legsűrűbben járó csuklós vonal a 35-ös a maga 12 perces követésével.

DSC 7033

Még 2012-ben láttam ehhez hasonló motívumot a finnországi Turkuban a helyi buszokon. Már akkor nagyon megtetszett, de ez egyszerűen zseniális.

DSC 7036

Majdnem tökéletes. Az a két lehajtható ülés fog még gondot okozni a zsúfoltabb időszakokban. Nem mellékesen az utasok szempontjából jóformán tökéletesek ezek a buszok. Túl sok kifogásolnivaló nincs az utastérben.

DSC 7044

A gépkocsivezetőkre mondjuk több figyelmet is fordíthattak volna a megrendelés leadása során. Volt ugyan tavaly teszten egy CNG-s Lion's City, de -ahogy az lenni szokott- a gépkocsivezetők véleményét senki nem kérte ki. Az utastér kamerázott, ezek képét a jobb oldali monitor mutatja a gépkocsivezető felé, és természetesen tárolja is azokat. A bal oldali sarokban lévő kamerának -véleményem szerint- nem a sofőr/utastér felé kellene néznie, inkább -a káresemények, balesetek bekövetkezése utáni ügymenetet elősegítendő,- előre, a busz elé, a forgalom felé. Ennek a kamerának van egy jobb oldali "testvére is", mely már valóban az utat veszi, viszont a rögzített kép alsó pontja a jármű előtt 15-20 méterrel mutatja az aszfaltot. Ezért lenne jó, ha az előbb említett kamera a másikat kiegészítve, annak a holtterét mutatná, így tovább védve a gépkocsivezetők munkáját. Mindegyik jármű Siemens-VDO 1381 digitális tachográffal van ellátva, bár a miskolci városi föderáció közszolgáltatással való ellátása tachográf mentes tevékenység. A gyártónak gondolom kötelessége beépíteni minden új járműbe, ami a 3500 kg legnagyobb megengedett össztömeget meghaladja. A tolatókamerára viszonylag sokan ráizgultak, viszont csak kamerából nem okos tolatni. A kameraképen például nem látszanak a busz sarkalatos pontjai, pusztán egy kis segítséget ad forgalmas, vagy ismeretlen helyen való tolatás esetén.

Talán a legzavaróbb apróság, ami minden új autónál fennáll, az az "össznyitó/-csukó" gomb problémája. A gomb megnyomása esetén az összes ajtó állapotát az ellentétes állapotba állítja. Ez akkor ciki, ha például a hármas ajtó nem volt nyitva, mert "összzáró" gomb használata esetén az első, második, negyedik ajtó ugyan becsukódik, viszont a harmadik kinyílik.

DSC 7043

A műszerpult a szokásos, egyszerű, letisztult, funkcionális. Szokni kell még azt is, hogy a fogyasztási adatokat a fedélzeti számítógép kg-ban adja meg.. :) Hihetetlen érzés volt látni, hogy még csak hétezer kilométert futott ez a jármű.

DSC 7047

Miskolcon mindenképpen szükség van a zárt és zárható vezetőfülkére. Amire Ankarában nem gondoltak, az pedig a zárszerkezet mellett látható, felhajtható kis pult "problémája". A fülke bezárt állapotában is nyitható, ha a beduinok rájönnek, hogy a kis pultot nem rögzíti semmi a függőleges helyzetében, így könnyedén belökhető. Ezután már csak egy mozdulat a zárt fülkét nyitottá tenni. A gépkocsivezetők többsége ezért nem is nagyon hagyja ott az értékeit a fülkében. A másik -alacsonypadlós járművek esetében általános probléma- az utastéri világítás visszatükröződése a szélvédőn. Erre bizonyos szintig lehet megoldás a képen látható újságpapír, viszont nagyobb segítség lett volna a pilótáknak, ha a szélfogóüveg sötétített volna, illetve az utastájékoztató monitor vonalában valami megfogná az utastér irányából érkező fényt.

Ezek nem nagy problémák, többségük még talán utólag, "helyileg" is orvosolhatóak. Mindent összevetve még mindig vörös vagyok az irigységtől, hogy ilyen buszokat sikerült beszereznie egy országos szinten -sajnos- jelentéktelen városnak. Remélem a garancia lejárta után is nagy becsben lesznek tartva ezek a járművek, és nem járnak úgy, mint anno a Neoplanok, vagy a pesti Volvok. Végezetül két abszolút hangulatkép a Magashegyről és Bükkszentlászlóról.

DSC 7069

DSC 7081

A bejegyzés trackback címe:

http://csengessunk.blog.hu/api/trackback/id/tr408556364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.